Expedice Romania I – Úvod

Rumunskou expedici jsme začali chystat  již ke konci roku 2011. Postupem času se z malé skupinky účastníků stala skupinka velká a tak nás ve finále do Rumunska vyrazilo dvanáct. Po několikerém posouvání termínu bylo rozhodnuto, že vyrážíme na přelomu dubna a května. Cílovou oblastí je pak pohoří Banát konkrétně malebná česká vesnička Gernic. Celou expedicí Vás na těchto stránkách provedeme formou deníku který Vám přiblíží naše zážitky ale snad i napomůže pokud se pro podobné dobrodružství rozhodnete vyzkoušet sami.

 

Společné foto

Expedici pod hlavičkou Quadclub.cz podpořili:

Společnost ASP Group, která na expedici zapůjčila čtyřkolku Arctic Cat 700 s pneu ITP Terracross a velkým boxem TGB. Dílčí poznatky ke stroji naleznete v deníku. Podrobnější recenzi pak v samostatném článku který bude brzy uveřejněn.

Společnost Adventure Menu která na expedici darovala balíčky outdoorových jídel k otestování. Dílčí poznatky opět naleznete v deníku. Samostatný článek pak bude následovat.

Společnost Shock Energy, která na expedici darovala energetické nápoje a tyčinky.

Kam že jsme to vlastně vyrazili ?

Rumunský Banát:

Banát má bohatou historii. Ve starověku byl obýván Dáky, v průběhu 6 století pak do oblasti přišli Slované, během 9 století byl Banát připojen k Bulharské říši. V 11 století se pak celá oblast dostala pod kontrolu Uherska. Mezi roky 1552 a 1716 pak Banát ovládla Osmanská říše. Během této turecké nadvlády bylo území Banátu téměř vylidněno a pokrývali jej husté lesy a bažiny. V roce 1718 země připadla rakouskému soustátí a oblast okolo Dunaje a Tisy byla znovu zregenerována a silnice obnoveny. Za vlády Marie Terezie začal být Banát osidlován evropskými kolonisty (němci, slováci). Bylo založeno mnoho vesnic a kromě zemědělství se začalo i s využitím nerostného bohatství (měď, zlato). V roce 1779 byl Banát připojen k Uhersku.

Po revoluci v roce 1848 se dostal pod přímou vládu rakouské koruny jako Srbská Vojvodina a Temešský Banát, ale v roce 1860 byl znovu připojen k Uhersku. V roce 1918 vznikla Banátská republika ( kterou uherská vláda uznala ) avšak již 15 listopadu 1918 byla likvidována srbskými vojsky. Roku 1919 byl Banát rozdělen mezi Rumunsko, Králosvství Srbů , Chorvatů a Slovinců a nepatrná část připadla Maďarsku. Během druhé světové války se Jugoslávská část Banátu stala předmětem sporů. O připojení usilovaly jak Rumunsko tak Maďarsko. Nakonec zůstal zbytek jugoslávského Banátu pod formální správou Srbska. Čeští a němečtí osadníci, kteří do rumunského Banátu přišli v polovině 19. století z českých zemí, se nazývají počeštělým rumunským výrazem Pémové.

V rumunském Banátu založili Češi vesnice Gerník, Rovensko, Svatá Helena, Bígr, Eibentál, Šumice, Svatá Alžběta. Šest vesnic včetně Svaté Alžběty, zaniklé roku 1847, leží v župě Caraş Severin, Eibentál v župě Mehedinţi. Čeští Němci založili severněji vesnice Wolfswiese, Weidenthal, Weidenheim a Lindenfeld. V jižním, srbském Banátu založili Češi vesnice Češko Selo a Krušice. V současnosti nabízí Banát jedinečnou možnost navštívit časem nedotčené vesnice kde se žije způsobem kterým žili naši předci před sto lety. Ve vesnicích se stále mluví česky a okolní příroda nabízí možnost jak výletů pěších tak výletů na ATV a motocyklech. Oblast jsme zvolili právě pro možnost jejího poznávání na čtyřkolkách. Místní cesty poskytují terén od lehkého až po extrémně těžký.

Několik praktických informací:

Pojištění

Na každou cestu doporučujeme sjednat cestovní pojištění vždy hrozí riziko nějakého úrazu a vzniklé náklady spojené s léčením převozem atd. mohou být obrovské. Vždy doporučujeme při sjednání pojištění ověřit výluky z pojištění ( zda se vztahuje na motosport , nadmořskou výšku cílové lokace atd. ). Pojištění konzultujte s odborníky. V našem případě se většina účastníků pojistila u UNIQA pojišťovny prostřednictvím online formuláře.

Doprava a poplatky

Cesta do Rumunska je cestou po Evropské Unii (Slovensko, Maďarsko, Rumunsko) přesto doporučujeme mít u sebe cestovní pas. Jediný hraniční přechod, který nespadá do režimu Schengenské dohody je přechod mezi Maďarskem a Rumunskem ( Rumunsko nesplňuje kritéria pro přijetí do Schengenu). Nicméně se není čeho obávat na přechodu probíhá jen zběžná pasová kontrola.

Trasa

Do Gerniku jsme vyrazili trasou přes Brno, Bratislavu, Győr, Budapešť, Kecskemét, Szeged, Timişoara, Moravita, Oravita, Moldova Nuoa, Padina Matei, Gernic. Posledních 12 km z Padina Matei do Gerniku je silnice horší kvality. Cesta je cca 1100 Km cestovní rychlost je pak závislá na tom zda se jede s vlekem a také na dopravní situaci. Cesta do Rumunska nám trvala bez mála 24 hodin. Cesta zpět potom 16 hodin.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>