Dlouhodobý test SMC Jumbo 720 – Hodnocení

Uplynula nějaká doba od našeho prvního vyhodnocení dlouhodobého testu expedičního stroje SMC Jumbo 720R. Stroj od té doby najel spolusty dalších kilometrů v terénu  (aktuálně 4500)  a absolvoval řadu expedičních cest a tuzemských akcí. Z těch hlavních lze vyjmenovat Expedice Romania II a Romania III, Expedici Slovinsko, Expedici Chorvatsko, Mikulášský orientační závod a další. Opět se tedy vracíme s dalšími informacemi a zkušenostmi s jeho dlouhodobým užíváním. Podrobný test jednotlivých parametrů čtyřkolky jsme Vám přinesli v předchozí recenzi a tak tentokrát přikládáme spíše obecné zhodnocení a závěry. Netradičně začneme závěrem a shrneme, že čtykolka se nám velmi osvědčila a bez obav ji označíme jako ideální cestovatelský stroj, je výborně ovladatelná nechybí jí výkon ani v těžším terénu a poskytuje dostatek pohodlí pro řidiče i na delších cestách. Čtyřkolka je kvalitně zpracovaná a ani při delším užívání nevznikají nějaké četnější poruchy či problémy s jejím provozem.

   

Jak testujeme:
Z důvodu posouzení objektivity testu je třeba uvést, jakou péči stroji poskytujeme protože je zcela jistě rozdíl zda se po každé projížďce stráví několik hodin dotahováním šroubů promazáváním a kontrolou a servisem. Z tohoto pohledu jsme uživatel „čuně“ a čtyřkolku prostě jen užíváme což zcela jistě klade vyšší nároky na jeho kvalitu. Probíhá to tedy tak, že se absolvuje nějaká akce, expedice či projížďka a po návratu se stroj zhruba umyje a odstaví do další akce. V případě, že je na řadě servisní interval stroj přistavíme na servis. Na vlastních akcích a expedicích pak stroj běžně užíváme tzn. jezdíme totéž co ostatní a když je třeba, stroj absolvuje extrémní bahenní úseky či brody ale i krkolomné výjezdy či průjezdy zarostlými úseky. Na druhou stranu za běžné užívání nepovažujeme situace, kdy se vyjede dva kilometry za dům tam se najde nejhlubší louže tak, aby tam čtyřkolka zapadla pokud možno po nosič a dvě hodiny se na ní rumpluje. Tímto způsobem se asi zničí každý stroj (toho jsme svědky na řadě tuzemských akcí) a my ani v rámci testu čtyřkolku takto neužíváme. Pokud tedy naše doporučení posuzujete optikou loužového specialisty nebude pro Vás dostatečně objektivní. Naopak pro ty z Vás, kteří chcete stroj užívat na cestách s tím, že pokud nějaký extrémní úsek přijde je třeba jej překonat pak vězte, že i takové situace má expediční Jumbo za sebou což ostatně naše deníky dokazují.  

Poruchy a řešené problémy
Za celou dobu užívání čtyřkolky jsme kromě běžného servisu (výměny oleje atp.) řešili pouze uklepaný držák výfuku (to je zcela jistě daň za stovky kilometrů po kamenitých cestách v Rumunsku) a výměnu regulátoru napětí. Po najetí 4000 km pak byla nutná vyměněna přední brzdových destiček.

      

Kvalita:
Dost často se setkáváme s tvrzením, že jsou taiwanské a čínské čtyřkolky méně kvalitní než ty japonské americké a jiné.  Jumbo je jedním z důkazů toho, že jde v dnešní době již skutečně o ničím neopodstatněný předsudek jelikož se nám na řadě expedic ukázalo  (stejně jako u jiného taiwanského stroje testovaného v minulosti), že zatímco stroje renomovaných značek  servisovaly, Jumba expedici odjela bez sebemenších potíží. To neznamená, že by se jiné stroje porouchávaly více ale spíše to, že je jedno o jaký jde stroj protože v těžkém terénu se porouchá cokoliv. Z tohoto pohledu pak není čínský či taiwanský stroj od proveřeného dovozce nějakým větším rizikem a určitě pak není pravda, že se s ním nedá podnikat totéž co stím „značkovým“, naopak leckdy je spolehlivost možná i vyšší což řada našich akcí dokazuje.

Zimní expedice například podrobila Jumbo velmi náročnému testu, kdy stroj přes noc zapadal 40 centimetry sněhu, aby jsme jej ráno ometli a vzápětí  absolvovali ve dvou lidech zhruba 40 kilometrů dlouhou cestu neprojetým hlubokým sněhem tím nejnáročnějším Rumunským terénem. I tam stroj cestu zvládl bez sebemenšího zaváhání.

Servisní podpora:
Jedním z důležitých faktorů, který by měl při výběru stroje hrát určitou roli je i pokrytí servisní sítí a kvalita servisu obecně. Servis totiž nepotřebujete jen v případě prohlídky či vyjímečné poruchy ale i v případech, kdy někde něco utrhnete, ulomíte vykutálíte atp.  Servis firmy Journeyman pak lze směle prohlásit za špičkový. Vždy jsme převzali stroj po skutečně kvalitní prohlídce a tedy nám byly dotaženy opraveny i věci na, které jsme vůbec neupozorňovali a stroj byl k dalším akcím připraven skutečně výborně. Ochotný personál Vám pak vždy vyjde vstříc i při konzultacích různých úprav či vylepšení. Další co musíme ocenit je režim, kdy lze po dohodě s personálem stroj přivézt či odvézt na servis i v mimo pracovní doby a pro předání využít bezpečnostní službu, to nám pracujícím v řadě případů výrazně usnadnilo předání i převzetí stroje. Profesionální a lidský přístup firmy Journeyman je pak tedy další faktor, který ze čtyřkolky SMC Jumbo 720 R činí dobrou volbu pro každého čtyřkolkáře.

Technika:
Jak výše uvádíme technické vlastnosti stroje jsme již popsali ale po nějakém čase musíme zmínit spotřebu. Na počátku jsme se domnívali, že  spotřeba bude vlivem karburátorové verze vyšší než u strojů s přímým vstřikováním paliva ale jak se ukázalo opak je pravdou a tak na řadě akcí ostatním strojům došlo palivo zatímco Jumbo mělo ještě rezervu. Jistý vliv na to pak má samozdřejmě styl jízdy, velikost nádrže atd. zde tedy uvádíme tedy čistě proto, že se nám teorie o vyšší spotřebě nepotvrdila. Spolehlivost karburátoru a jeho snadná oprava pak na expedičních cestách představuje spíše výhodu.

Čím tedy hodnocení uzavřeme ? Je to vcelku jasné, tento stroj Vám i po dalších expedičních dobrodružstvích na něm strávených vřele doporučujeme.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>