Rumunský test stroje – AC 700 H1 PS TRV EFI

Na Rumunskou expedici Maramureš se s námi kromě jiných strojů vypravil i stroj Arctic Cat 700 H1 PS TRV EFI 4×4, který nám na krátký expediční test zapůjčila firma ASP Group. Před odjezdem na akci jsem tedy vyrazil do centrály firmy v Žebráku, kde jsem převzal takřka nový stroj (najeto 180 km) ve zcela základním provedení. První kilometry jsem pak podnikl hned jízdou po ose k domovu (cca 25 km po silnici). Při první Rumunské expedici jsme testovali krátkou verzi tohoto stroje, takže mně byl parádní projev motoru motoru o objemu 695 ccm s elektronickým vstřikováním paliva známý. Přesto mně hned po prvních metrech znovu zaujal jeho překvapivě živý, až sportovní projev, který ještě umocňuje zvuk (již v základu montovaného) laděného výfuku REMUS®.  Posilovač funguje skvěle, při svižnější jízdě ale trošku nutí řidiče k větší pozornosti, takže raději svírám řidítka pevněji, aby mně nějaká díra nehodila kola do rejdu a užívám si svižné jízdy. V zatáčkách však hodně ubírám, protože se i u dlouhého stroje dostavuje vratký pocit známý z testu krátké verze (ty stabilizátory tam prostě chybí).  Po dojezdu domů jenom demontuji tažné zařízení (aby se stroj vešel na vlek přeci jenom má dlouhá verze o 20cm delší podvozek) a stroj s námi odjíždí do Rumunských Karpat.

     

V rámci Rumunské expedice jsme na čtyřkolce najeli zhruba 250 km a to od nejlehčího po ten nejnáročnější terén (viz. deníky Expedice Romania IV).  Jeden expediční den jsem na stroji absolvoval já a dva další Bimbajs senior.  Po celou dobu provozu jsme nemuseli řešit vůbec nic ani vyklepaný šroubek či jinou drobnou závadu, pouze se občas vycvaklo zadní světlo z blatníku (to je ale spíše kosmetika).  Níže tedy naše zkušenosti a hodnocení stroje:

Řízení:
Díky elektronickému posilovači je  řízení čtyřkolky naprostou hračkou. I členitém terénu plném balvanů se stroj vede skutečně parádně a stejně jako při lonské expedici musíme řízení a ovládání stroje AC v terénu pochválit. I dlouhá verze čtyřkolky je díky snadnému řízení v terénu perfektně ovladatelná. Na silnici a ve vyšších rychlostech pak bohužel posilovač znamená vyšší pozornost pro řidiče jelikož se tuhost nemění v závislosti na rychlosti (podobně jako u novinky DPS strojů značky CA) a tudíž nějaká nerovnost či kámen může znamenat snadné zatočení řidítek (v případě, že je řidič nedrží dost pevně) a následnou kolizi.

Podvozek:
Podvozek čtyřkolky má velmi dobrou světlou výšku 254 mm, což jsme ocenili zejména v náročných průjezdech potoky a v členitém terénu protože se dařilo ubránit jeho kontaktu s kameny, klacky atp.  Zdvihy tlumičů (203 mm) zase učiní i v členitém terénu jízdu komfortní a pohodlnou. Dlouhá verze stroje (délka 2390 mm) pak přidá na bezpečnosti ve výjezdech a sjezdech.  Konstrukce podvozku a jeho krytů zároveň napomáhá k účinnému samočištění od bahna (navíc je vše krásně přístupné i pro případ nějaké nutné opravy atp). Říkáte si super hodnocení podvozku. Naše hlavní připomínka k tomuto stroji ale míří právě k podvozku a absenci zadních stabilizátorů. To má totiž  za následek vratkost stroje v bočních náklonech (otáčení se v kopci atp.), či při svižnější jízdě v zatáčkách. Když jsme testovali krátkou verzi čtyřkolky domnívali jsme se, že je problém způsoben hlavně nastavením tlumičů (tlumiče mají 5 stupňů tuhosti).  Tentokrát jsme na problém narazili znovu a nezávisle na sobě jej identifikoval každý, kdo se na čtyřkolce chvíli svezl.  Mně samotnému se při jednom běžném otáčení na hřebenové cestě málem podařilo čtyřkolku převrátit právě proto, že se zadní kolo při vykřížení (díky absenci stabilizátoru) bez většího odporu „utopí“ do podběhu a stroj se okamžitě  začne převracet.  Na jinak parádní čtyřkolce vidíme tuto jedinou věc jako jediný podstatnější nedostatek.  Dovozce nás však po návratu z expedice informoval, že stabilizátory lze na čtyřkolku dodatečně namontovat.

   

Brzdy:
Brzdy jsou výborné. Kotoučové brzdy vpředu i vzadu umožňují čtyřkolce opravdu svižnou jízdu a tedy až neskutečně ostré a efektivní brždění. S přihlédnutím k tomu, že jde o pracovní čtyřkolku, která slouží i k tahání velku, dřeva atp. jsou brzdy nadimenzovány dostatečně a věříme, že i s těžším nákladem na nebržděném vozíku nebude mít stroj žádný problém. Motorová brzda funguje také skvěle a čtyřkolku o váze 367 kg ve sjezdech brzdí tak dostatečně, že stačí jen občas dobržďovat.

Motor a variátor:
Motor a variátor jsou to co dělá ze čtyřkolky AC 700 skutečně zajímavý stroj.  Motor dává čtyřkolce vynikající výkon a jízdní dynamiku, která vždy vystačí i v těch nejnáročnějších výjezdech hlubokém bahně atd. Variátor pak s motorem skvěle spolupracuje a vytváří tak velmi dobře ovladatelný stroj s až sportovním odpichem. Dávkování výkonu je pěkně plynulé, přesto nárůst  stoupá dostatečně strmě takže není problém v nějakém tom výjezdu zpomalit kvůli zdolání kamene, kmene stromu atp. a následně bez jakýchkoliv problémů znovu přidat. Osobně bych projev motoru a variátoru viděl jako jednu z největších deviz stroje AC 700, jede totiž skutečně parádně.

     

Převodovka 4×4:
Připínání 4×4 funguje perfektně vzhledem k náročnosti terénu na něj při tomto testu došlo opravdu často a za celou dobu jsme nezaznamenali sebemenší problém.

Oplastování a zpracování:
Plasty jsou náchylnější na poškrabání (lak) u offroad stroje je to docela škoda rozhodně lépe hodnotíme probarvené plasty (KQ atp). Testovali jsme takřka nový stroj takže jsme se snažili vyvarovat kontaktu lemů blatníků a plastů celkově s větvemi kameny atd. a proto také nemůžeme objektivně hodnotit jejich kvalitu (pozná se při ohybu, a drsnějším kontaktu). Drobný problém na který jsme narazili jsou zadní světla „zacvaknutá“ do blatníku, která občas v členitém terénu vyskočí ale to je lehce řešitelná drobnost.

Ostatní:

  • V rámci testu jsme vyzkoušeli i jízdu ve dvou a musíme konstatovat, že dlouhá verze AC700 je plnohodnotný dvoumístný stroj. Výborná je tvarovaná sedačka, která poskytuje oporu i pro samotného řidiče, který v případě sólo jízdy ve výjezdech nesklouzává atp.. Dvě osoby tak mohou i na delších expedičních cestách a výletech cestovat skutečně komfortně.
  • Velmi příjemně nás překvapila relativně nízká spotřeba paliva, která je na expedičních cestách velkou výhodou.

Shrnutí:
Čtyřkolka Arctic Cat 700 H1 PS TRV EFI 4×4 je výborný stroj, který si umíme představit jak na rekreační užití, expediční jízdy, tak i jako plnohodnotného pracovního pomocníka. Motoricky a technicky jde určitě o velmi povedenou čtyřkolku a značka zaručuje i nespornou záruku kvality. Čtyřkolka na nás celkově působí velmi kvalitním dojmem a tak se jí dá „odpustit“  i poměrně vysoká prodejní cena  239 900 Kč.  Jediné mínus, které má dle našeho názoru vliv i na bezpečnost je absence stabilizátorů, kterou jako jedinou stroji zásadněji vytýkáme.

Celkové hodnocení serveru:
Protože se začínají množit Vaše žádosti o informaci k tomu či onomu stroji ale ptáte se i po revizi nějakého našeho dříve provedeného testu (budou vznikat například dotazy jak se nám zdá KQ 750 rok 2013 oproti KQ 750 rok 2009 atp.).  Rozhodli jsme se zavést hodnotící tabulku a celkové skóre testu tak, abychom byli kdykoliv schopni test zopakovat a stroj znovu pro srovnání obodovat (například dovozce odstraní některé vady či poskytne k testu stroj, který připomínkovanou skutečnost nevykazuje protože byla výrobcem odstraněna atp.). Hodnocení je stále čistě subjektivní pohled naší redakce na aktuálně testovaný stroj. Testy pak budeme nadále rozdělovat na krátkodobé a dlouhodobé.

 

Text: Vojtěch Lysenko
Foto: Vojtěch Lysenko

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>