Krátký test stroje JM Gladiátor X8

V rámci přípravy trasy na náš orientační závod Všeradice nám byl na krátký test firmou Journeyman zapůjčen stroj GLADIATOR X8 V-twin EFI. Na skoro nové čtyřkolce (v okamžiku zápůjčky najeto zhruba 140 km)  jsme najeli přes 100 kilometrů terénem a zde Vám tedy přinášíme několik dojmů z tohoto seznamovacího testu.  

Úvod:
Testovaná čtyřkolka je plnohodnotný dvoumístný stroj:  délka 2320 mm, šířka 1180 mm, rozvor 1480 mm o hmotnosti 387 kg.  Stroj na nás působí skutečně robustním a bytelným dojmem, který umocňují chromové rámy z části šikovně skryté pod kapotáž. Všechno je perfektně slícované a provedení vypadá velmi kvalitně.  Zkusmo na stroj usedáme ve dvou a hned musíme pochválit příjemnou a pohodlnou sedačku, která disponuje zádovou zarážkou i pro řidiče a ten tak v případě solo jízdy v teréních výjezdech nesklouzává jelikož zvýšená část pro spolujezdce poskytuje příjemnou oporu zad.  Čtyřkolka je prodávána vybavená naviákem a obutá na 26″ šestiplátnových pneu ABUZZ, které jsme chválili i v rámci testu stroje Z6 EFI EX. Stroj na nás působí  pěkně zaplastovaný a zakrytý což je určitě dobře ale pak je podstatné i to jak lze plasty demontovat a proto zkoušíme jak si půjde poradit v případě kontroly oleje či jaký je přístup k airboxu. Jsme velmi mile překvapeni tím, že plasty jsou podobně jako na japonských strojích přichyceny pomocí gumových nýtů a spojek takže je jejich demontáž v terénu věcí několika vteřin.

   

Řízení:
Čtyřkolka nemá posilovač řízení ale i přesto jde ovládat velmi dobře a to i v členitém terénu či v prudkých kamenitých sjezdech.  Stroj jsme v rámci testu nešetřili a ani ve složitějších trialových pasážích nemá řidič pocit, že by s řízením nějak výrazněji bojoval.  Jediné čeho jsme si všimli je horší rejd čtyřkolky, takže otočení na menším prostoru či manévrování mezi stromy si občas vyžádá trochu couvání, to je ale jistě daň za celkovou délku stroje.

Podvozek:
Podvozek čtyřkolky znamená v základní verzi standardní seřiditelné odpružení a ve verzi deluxe nitrogenové tlumiče. První čeho jsme si všimli je výborná světlá výška stroje, takže se nám velmi úspěšně dařilo vyhnout kontaktu s kameny, klacky atp. a to i v lomu a teréních pasážích.  Hned po prvních kilometrech pak musíme pochválit stabilitu čtyřkolky i při velmi svižné jízdě drží stroj perfektně stopu nenaklání se a boční náklony či vykřížení působí velmi stabilním dojmem.  Vlastní tlumení nerovností a kontaktů s kameny je také výborné. Delší rozvor pak dělá výjezdy a sjezdy naprosto bezproblémovými. 

     

Brzdy:
Stroj je vybaven vpředu i vzadu kotoučovými hydraulickými brzdami. Jejich účinnost jsme testovali jak v terénu tak na silnici a jsou jedním z mála věcí které bychom stroji mírně vytknuli.  Na takhle těžký stroj zejména při vědomí že může být využit i k tahání nebržděného nákladu by brzdy mohly býti účinější. Stroj výborně brzdí motorem tedy při rozumné jízdě nenastávají nějaké nebezpečné situace ale účinnost brzd v okamžiku kdy je třeba prudké brždění nás trošku zklamala.

Motor a variátor:
Čtyřkolku pohání silný zbrusu nový 4-taktní, 8-ventilový dvouválec, SOHC o výkonu 14,8 kW (v otevřené verzi 46 kW(63k)/6700) o jehož síle vás přesvědčí už pouhý zvuk nastartovaného stroje. Motor jede skutečně parádně na silnici je dosažení rychlostí nad 100 km/h věcí okamžiku a v terénu není žádný problém výkon plynule dávkovat dle aktuální potřeby. Takto silný motor dělá z tohoto stroje plnohodnotného pracanta protože si zcela jistě poradí i s naloženým vlekem atd. Pokud bychom výkon posuzovali optikou pracovního využití pak je tento stroj jeden z mála těch skutečně pracovních (točivý moment u otevřené verze je 72 Nm/ 6000 ot./min).  

Čtyřkolka má kvalitní CVT – variátor. V rámci testu jsme narazili na to, že v okamžiku rozjezdu nastupuje výkon trošku skokově (první vteřina rozjezdu je takový on/off pocit) ale dál v rámci jízdy je přenos výkonu naprosto plynulý a perfektní. Při manipulaci se strojem (parkování, garáž atd.) je tenhle on/off okamžik zrádný protože stroj skoro okamžitě vyrazí vpřed. Jde asi o věc zvyku či dojem ze zcela nového neoběhaného variátoru, pro pořádek to ale v rámci testu uvádíme. Vlastní jízda je perfektním zážitkem. Okamžité zrychlení či větší záběr v nějaké pasáži s bahnem je díky silnému motoru a dobře postavenému variátoru věcí okamžiku.

     

Převodovka 4×4:
Připínání 4×4 funguje perfektně vzhledem k náročnosti terénu na něj při tomto testu došlo opravdu často a za celou dobu jsme nezaznamenali sebemenší problém.

Oplastování a zpracování:
Plasty jsou lakované a tedy náchylnější na poškrabání. Do testu jsme přebírali nový stroj takže možnost nějak vyzkoušet kvalitu plastů nebyla, nicméně jak uvádíme v začátku testů jejich zpracování a provedení působí velmi kvalitně. Velkou výhodou jsou extra pružné výměnné lemy.

Shrnutí:
Celý test bylo víceméně krátké seznámení se se strojem nicméně nás tato čtyřkolka velmi mile překvapila a to jak kvalitou provedení, tak parádním výkonem motoru, dobrou ovladatelností v terénu a dobře postaveným podvozkem. Vzhledem k pořizovací ceně 194 990 Kč jde o výbornou volbu jak pro rekreační, expediční užití (a to pro plnohodnotné cesty i ve dvou), tak i pro pracovní účely jelikož čtyřkolka disponuje skutečně vynikajícím výkonem. Čtyřkolce v tomto shrnutí jen  mírně vyčítáme horší rejd řízení a slabší brzdy.

Text: Vojtěch Lysenko (mrtvolka)
Foto: Vojtěch Lysenko (mrtvolka)

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>