Gladiátor Z6 EFI EX – Maramureš

Před expedicí Romania Maramureš jsme na dlouhodobě testovaný stroj Z6 EFI EX nahlíželi spíše jako na rekreační vozítko, které bude díky slabšímu motoru vhodné do lehčího terénu. Zkušenosti z této expedice však náš pohled zcela změnily Z6ka si přívlastek „Gladiátor“ skutečně zaslouží a terénem se probíjela vyloženě se ctí. Najeli jsme zhruba 600 kilometrů středně těžkým i tím nejtěžším terénem a v tomto článku Vám přinášíme naše zkušenosti s tímto strojem. Celou expedici jsme absolvovali ve dvou (cca 170 kg váhy) s „korbičkou“ plnou materiálu a 40 litrovou rezervou benzínu (dalších cca 50 kg).

   

Motor:
Motor Z6ky je čtyřtaktní jednoválec u kterého dovozce v offroad úpravě (otevřené verzi) uvádí výkon 28 kW tedy 38PS při 6300 otáčkách což vzhledem k hmotnosti nenaloženého stroje 498 kg neznamená žádnou nálož a může vyvolat relativně oprávněnou obavu, že Z6tka bude mít v náročném terénu problém s tím se někam vydrápat. Opak je ale pravdou a Z6tka ukázala, že se vydrápe takřka všude. V rámci expedice jsme tyhle výkonové limity skutečně prověřili, například při stoupání z městečka Borša na hřebeny hor jsme překonali převýšení více než 1000 metrů a to nikoliv vrstevnicovou cestou, ale velmi příkrým stoupáním odplaveným korytem plným balvanů. V příkrých drsných výjezdech klesá rychlost jízdy opravdu dynamicky, nicméně od určitého okamžiku při zařazené redukci (L) a přednímu náhonu (terén by se bez 4×4 skutečně zvládnout nedal) postupuje stroj sice pomalu, zato ale pořád a tak se na vrchol vydrápe vždy. V kombinaci s délkou a šířkou stroje pak nebyla nouze o situace, kdy čtyřkolky v prudkých výjezdech poskakovaly po zadních a výkon jim byl v tu chvíli již k ničemu zatímco Z6tka pomalu ale vytrvale kopec zdolala bez zaváhání. V rovinatějších úsecích pak stroj umožňuje i docela svižnou jízdu a tak jsme přesuny po silnici a polních cestách absolvovali v rychlostech kolem 80 km/h. Pokud tedy na stroj nahlédneme optikou pořizovací ceny a toho zda se s ním dá zdolat všechno pak určitě odpovídáme ano. Pro vyloženě sportovnější požitek z jízdy a lepší jízdní dynamiku by si však stroj silnější motor určitě zasloužil.

   

Podvozek:
Z6 EFI EX nabízí zcela přepracovaný rozšířený podvozek odpružený pomocí nastavitelných nitrogenových tlumičů. Před expedicí bylo na testovacím stroji upraveno výchozí nastavení tlumičů a tím se docílilo o dalších zhruba 5 centimetrů světlé výšky více. V těžkém Rumunském terénu to bylo skutečně třeba a i přesto se nám v hardcore úsecích zcela nepodařilo zabránit kontaktu s kameny, klacky atp. Tlumiče fungují výborně a tak je i svižná jízda terénem vyloženě komfortní a bezpečná. Výjezdy, sjezdy a boční náklony jsou až neuvěřitelně stabilní a bezpečné. V úsecích odplavených cest nebyla nouze o okamžiky, kdy jsme terén zdolávali s jedním kolem zavěšeným na vyvýšený svah (metr atp.) a i v takových náklonech působí Z6ka neuvěřitelně stabilně. V příkrých výjezdech a sjezdech jsme pak víceméně nenarazili na nějaký krizový okamžik. Tam, kde se čtyřkolky převrací jede Z6tka jako nic.

     

Řízení:
Řízení stroje je jedna velká zábava. Stroj parádně drží stopu a tak se dá v rychlejších pasážích řídit takřka jedním prstem. V těžkém terénu jde ale Z6tka ovládat stejně dobře a nás velmi překvapilo, že i v situacích, kdy naložený stroj takřka stál na přední nápravě šlo bez posilovače volantem poměrně hladce otáčet.

Převodovka:
Převodovka v kombinaci s kvalitním variátorem CV-Tech je to, co z kombinace takhle těžkého stroje s relativně slabým motorem dělá vytrvalce, který zvládne každou výzvu. Redukce je skutečně do síly a tak i když už se zdálo, že Z6tce dochází výkon redukovaný převod sílu pár koníků využil tak efektivně, že jsme terén vždy zdolali.

   

Brzdy:
Modernizovaná Z6tka má kompletně hydraulické, kotoučové brzdy na všech čtyřech kolech. Díky výborně fungující motorové brzdě na brždění dojde jen mimořádně či v opravdu extrémních sjezdech. Když pak na brždění dojde brzdí Ztka skutečně výborně a to i při výše uvedeném naložení stroje.

Ostatní:

  • Sedačky a pohodlí řidiče i spolujezdce je i na delších cestách velmi dobré. Sedačky jsou příjemně tvarované a i v náklonech řidič nesklouzává atp. Narazili jsme pouze jeden problém a to fakt, že při velmi prudkých kamenitých sjezdech se několikrát stalo, že si řidič velmi bolestivě narazil koleno o hranu přístrojové desky, která není úplně ideálně zaoblená.
  • Ovládaní směrovek je skutečně nešťastně řešené, nejen, že se obtížně loví ale na expedici se dokonce jednou podařilo splést si ovladač s vedle umístěným „chcípákem motoru“ i terénní stroj by snesl klasické umístění směrovek pod volantem.
  • Sériové krytí motoru není pro takto náročný terén ideální. Z plastového podvozku se takřka neustále vytřásají šrouby, kryt zadní rozvodovky a nádrže je z vyloženě tenkého plechu tudíž stačí mírný kontakt s kamenem, klackem, zmrzlou hlínou a plech je deformován. Stejným způsobem se nám podařilo (asi klackem) ohnout kryt ramene, který protrhl manžetu. Dle aktuálních informací ale dovozce rozšířil nabídku o kompletní oplechování podvozku od firmy STORM a to pro náročnější terén určitě vidíme jako nutný doplněk.
  • Rozšířené lemy blatníků chrání posádku před vyloženým zabahněním ovšem zcela se mu nevyhnete. Užití předního ochraného plexi je tak vhodné pouze na zimní jízdu po silnici v terénu je pak víceméně ihned špinavé.
  • Stroj je již v základu vybaven 6ti plátnovým pneu ABUZZ a pneumatiky nás mile překvapily. V pasážích s bahnem či sněhem se vzorek výborně vyprazdňuje přičemž v kamenitých úsecích jejich bytelná konstrukce brání průrazům o kameny atp.. Takto dobře obutý stroj už v základní ceně vidíme jako velkou výhodu a úsporu.

   

Co jsme rozbili/poruchy:

  • Poztráceli jsme dvě ze čtyř plastových pokliček na hliníkových kolech v kamenitém terénu je to věcí okamžiku
  • Roztrhli jsme vnější manžetu o hliníkový kryt ramene, který kámen ohnul přímo do manžety.

Závěr a hodnocení:
Z6 EFI EX nás na této první expediční cestě skutečně mile překvapila. Myslím, že nikdo nečekal, že stroj s 600cc zvládne veškerý terén bez jakéhokoliv zaváhání. Zdolávali jsme koryta řek plná balvanů, úzké rozbahněné kamenité lesní cesty plné větví a hlubokých kolejí, úseky s půlmetrovou vrstvou bláta a nalámaných větví od těžby či krkolomné výjezdy, kdy se řidičům tajil dech v obavě co bude když zastavíme. Expedice Maramureš jednoznačně prokázala, že se s tímhle vozítkem dá jezdit i nejnáročnější terén přičemž díky své konstrukci poskytuje daleko bezpečnější průjezd než poněkud „vratší“ čtyřkolka. Terénem se neprokousává dravě zato s vytrvalostí, nad kterou jsme často zůstávali nevěřícně zírat. Nemalým bonusem je i líbivost stroje protože všude, kde s tímhle krasavcem zastavíte nebo projedete bude zcela jistě středem pozornosti.

Text: Vojtěch Lysenko
Foto: Atv-expedice.cz

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>