Journeyman Gladiator Z8 – Krátké seznámení

Když jsme z Rumunské expedice zasílali pořízené materiály do ČR zastihla nás zpráva, že jeden z našich partnerů firma Journeyman dovezla do ČR dlouho očekávanou novinku SBS Gladiátor Z8 a tak jsme se víceméně ihned rozhodli jí pro Vás naše čtenáře vyzkoušet a podrobit ji oku cestovatele. Hned jak jsme se vrátili do ČR dohodli jsme si s dovozcem zapůjčení stroje a v rámci jednoho víkendu jsme podnikli krátké seznámení a prohlídku stroje (najeli jsme přes 300 km) s návštěvou dětského čtyřkolkářského tábora Ranč v údolí.

Motor:
Motor Z8mičky není žádná novinka ale již relativně osvědčený kapalinou chlazený 4-taktní 8-ventilový dvouválec (totožný se čtyřkolkou Gladiátor X8) o obsahu 800 ccm s elektronickým vstřikováním paliva DELPHI. Výkon uvádí dovozce u offroad (otevřené) verze pěkných 63 PS respektive 46 kW/6700 otáčkách a točivý moment 72 Nm/6300 otáčkách, což při celkové hmotnosti 550kg znamená, že stroj jen tak dech neztratí (pro porovnání Z6 EFI EX váží 498 kg).  Tak jak Z6tka působí slabším dojmem při rozjezdech, v těžších výjezdech (byť ve finále zdolá cokoliv) či při potřebě rychlé akcelerace, tak naopak Z8mičce sedí motor parádně a stroj působí velmi vyváženým dojmem.  Akcelerace je plynulá a opravdu dynamická tudíž není problém kdykoliv okamžitě zrychlit (například na asfaltu při předjíždění nebo v těžší teréní pasáži po zpomalení je akcelerace věcí okamžiku). Díky dostatku výkonu pak stroj nabízí i výrazně sportovnější zážitek z jízdy.  Srovnáváme li tedy výkon  se strojem Z6 pak Z8mička poskytuje výrazně lepší jízdní dynamiku.  V rámci testu nás velmi mile překvapila spotřeba, která je takřka totožná se Z6tkou (tankovali jsme stejně) což je jistě dáno tím, že Z8mička má dostatek výkonu, takže lze běžně jezdit na čtvrt/půl plynu zatímco u Z6tky je většinou pedál na podlaze.  Určitě se ptáte po maximální rychlosti, kterou jsme v rámci testu také zkusili se strojem jsme jeli dva (90 + 120 kg) a na rovince jsme stroj přivedli k maximální rychlosti (dle tachometru) 105 km/h.  ideální rychlost pro nějaké ty přesuny po asfaltu je pak kolem 80 km/h, kterou bez problémů dosahuje i Z6, ta samozřejmě ztrácí v rychlosti jejího dosažení i v jejím držení ve větších stoupáních atp.

   

Podvozek:
Z8mička má zcela nový přepracovaný podvozek (výrobce potřeboval umístit větší motor), který není totožný se strojem Z6 EFI EX. Základní rozměry stroje jsou délka: 2870 mm, šířka: 1510 mm, výška: 1830 mm a rozvor: 2040 mm.  Stroj je tedy delší a užší než rozšířená verze Z6 EFI EX  (Z6 délka 2630 mm, šířka 1470 mm, rozvor: 1960 mm) na což jsme v rámci testu hned narazili jelikož je daleko snadnější stroj převrátit a výkon motoru, který přímo nabízí ke sportovnější jízdě tento fakt ještě podtrhuje. Rozhodně si myslíme, že by si i Z8mička zasloužila i širší verzi a zatím hodnotíme podvozek u Z6tky EX jako lepší. Samozřejmostí je nezávislé odpružení dvojitými A rameny v kombinaci s výbornými nitrogenovými tlumiči (již v základním provedení). Světlou výšku uvádí dovozce při výchozím nastavení tlumičů 300mm (u obou strojů) my máme expediční Z6tku úplně zvednutou a přesto se nám zdálo, že má Z8mička světlou výšku větší tedy do členitého terénu lepší (na druhou stranu díky vyššímu těžišti ubyde na stabilitě).  Ramena podvozku jsou vybavena příčnými stabilizátory, které výrazně zlepšují stabilitu stroje (jejich uložení je totožné jako na Z6 EFI a provedení není ideální po čase mají tendenci se vymačkat)

Řízení:
Řízení stroje je i díky koníkům navíc velká paráda. Stroj perfektně drží stopu řízení reaguje bez vůle a vedení je hračka. I při velmi svižné jízdě v členitých pasážích stroj drží stopu řízení je pěkně tlumené a nic vám netrhá volant z ruky. V trialovějších pasážích lze stroj dobře ovládat i při absenci posilovače řízení.

Převodovka:
Převodovka v kombinaci s kvalitním variátorem CV-Tech stroji výborně sedí. Přenos výkonu je pěkně plynulý (nenarazili jsme na cukavý pocit známý z testu čtyřkolky Gladiátor X8) a není žádný problém výkon dávkovat dle potřeby. Náhon kol je zajištěn kardanem (přední zadní), který mívá tendenci se při rozjezdech a brždění ozývat u Z8mičky jsme byli mile překvapeni tím, že zvuky jsou zcela minimální.

Brzdy:
Z8tka má kompletně hydraulické, kotoučové brzdy na všech čtyřech kolech. Samozřejmostí je i výborně fungující motorová brzda, díky které na brždění dojde jen mimořádně, či v opravdu extrémních sjezdech. Nicméně brzdy se nám při testu zdály docela vláčné. Díky silnějšímu motoru lze stroj přivést do vyšších rychlostí a tak by mohla být účinnost brzd trošku lepší.

     

Ostatní:
Čeho jsme si nemohli nevšimnout je řada změn a detailů, které novou Z8mičku zdobí. Řada úprav jistě pramení z některých nepříliš dobře provedených řešení na Z6 a jen se ukazuje, že čínští výrobci dokáží připomínky uživatelů/zákazníků reflektovat výrazně rychleji a efektivněji než řada renomovaných výrobců stran jiných břehů oceánu. Zde tedy ty detaily, kterých jsme si všimli a přijdou nám zajímavé/praktické ale i ty, u kterých si řekněme nejsme zcela jisti přínosem. 

  • Je jinak upevněné tažné zařízení. Na Z6 je tažné zařízení připevněno šrouby napevno zatímco na Z8 je uloženo na zajišťovacím čepu „navolno“, tedy lze snadněji demontovat. Obě řešení mají své výhody a nevýhody na jedné straně je snadná demontáž na straně druhé uložení na volno znamená riziko klepání.
  • Z8 má nová větší zrcátka. Ač se může zdát, že jde o kosmetiku je to velmi důležitá věc zejména při přesunech na silnici, kdy menší zrcátka na Z6, která jsou navíc uložena na podivně se chovajícím kloubu příliš rozhledu řidiči neumožňují. Naopak ty nové na Z8 plní funkci výborně.
  • Ovladače směrovek zůstaly stejně jako všechny další ovladače řešeny kolébkovými přepínači umístěnými na středovém panelu ale nově jsou podsvícené ! Každý, kdo zkusil jízdu se Z6 v noci ví jak je to praktická změna k lepšímu.
  • Je přepracovaný ochranný rám na kterém nově najdete praktická madla jak na straně řidiče tak na straně spolujezdce. Ty využijete například při nastupování do stroje při namontované plastové stříšce ale osoby většího vzrůstu je jistě využijí i při jízdě v terénu. Byly odstraněny výztuhy u korbičky což se nám příliš nelíbí jednak z pohledu designu (zde ale výrobce ušetřil nějaké to kilo váhy) zejména si ale myslíme, že výztuha měla své opodstatnění v okamžiku nějakého horšího převrácení stroje.
  • Oproti Z6, která má čtyřbodové pásy má Z8 pásy jen tříbodové, nově se signalizací zapnutí. Tento krok vzbudil náš zájem jelikož příliš nedává logiku, aby stroj s vyšším výkonem dostal méně bezpečné pásy. Dozvěděli jsme se ale, že jde o důvody dané homologací jelikož legislativcům přijde podstatnější ona signalizace zapnutí než vlastní bezpečnost jezdce v okamžiku, kdy se bugina  kutálí do rokle… no budiž. Z hlediska zapínání a manipulace jsou samozřejmě samonavíjecí tříbodové pásy pohodlnější, jen se obáváme, aby se mechanizmus, který není nijak zakrytý brzy nezaplnil bahnem a nepřestal fungovat.
  • Korbička z lehčeného plastu má nově perforovaný lem, který umožní lepší zajištění nákladu a vybavení na případnou expedici.  To je velmi praktická úprava.
  • Z8 má nový líbivý design a byly zcela přepracovány světlomety, které kombinují diodové svícení s projektorovými čočkovými světlomety. Stroj svítí pěkně nicméně světlomety tvoří kruh světla, což znamená, že jsou při jízdě za tmy v terénu obtížně čitelné krajnice stromy v okolí atd.
  • Víčko nádrže bylo přestěhováno z totálně nepraktického umístění pod sedačkou spolujezdce (u Z6 se musí demontovat sedačka spolujezdce a čistit zabahněné víčko do kterého má díky kolmému umístění tendenci veškerý nepořádek napadat)  na bok autíčka.
  • Volant je u Z8 z měkčího materiálu a při delší jízdě nebolí prsty.
  • Řadící páka má u Z8 menší hlavici tedy nehrozí, že by větším osobám překážela tak jako ta širší u Z6.

Závěr a hodnocení:
I když jsme se tomu chtěli nejprve vyvarovat nakonec jsme pojali toto seznámení jako porovnání dvou parádních buginek z nabídky dovozce Journeyman, což hodně pramení z toho, že jsme si mysleli, že půjde o stroje diametrálně jiné a takřka neporovnatelné a opak byl pravdou. Prvotní seznámení totiž ukázalo, že kromě logicky očekávaného rozdílu ve výkonu nejsou rozdíly nijak zásadní navíc existují i jisté výhody, které ze stroje Z6 nedělají příchodem Z8 úplného outsidera. Je to jednoduché nový stroj nabízí výrazně sportovnější styl jízdy a celkový projev. Levnější Z6 je sice slabší, ale má lepší širší podvozek, nižší pořizovací cenu a my jsme si zkusili, že vyjede všechno jen ve zcela nesportovním tempu :D. Rozdíl v pořizovací ceně ( Z6 EFI EX – 209 990 Kč | Z8 EFI – 274 900 Kč ) není fatální a tudíž si každý může vybrat zda chce sportovnější styl jízdy s vyšší investicí, či výrazně komornější projev s investicí nižší. Z hlediska prostupnosti terénem nemyslíme, že by byl ten či onen stroj výrazně horší či lepší a každý má možnost si svůj stroj individuálně přizpůsobit svému stylu jízdy (například nastavením podvozku). Tedy toto seznámení se strojem bylo rozhodně zajímavé a jak výše slibujeme připravujeme pro Vás test nejnáročnější kdy mašince naložíme stejně jako expediční Z6tce a pak zveřejníme  bodové hodnocení stroje.

Nakonec protože se nám množí různé zprávy a dotazy či komentáře k našim recenzím tady na webu:
Jak všichni jistě víte snažíme se vyvarovat testům a závěrům pramenícím z nějakého krátkého testování či jednoho svezení. Snažíme se vám přinášet  informace z pera lidí co na čtyřkolkách či SBS skutečně jezdí (a to tisíce kilometrů ročně  na expedicích, závodech atp.) mají zkušenosti a tudíž jejich názor není z našeho pohledu nezajímavý.  V současné době se množí různé články a testy či „ověřené“ zákulisní informace k některým námi recenzovaným strojům či našim článkům od lidí co na čtyřkolce nebo SBS najedou 100km ročně (v tom lepším případě) většinou po asfaltu nebo areálu nějaké sportovně zábavní akce a při prvním střetu s jednoduchým terénem se kutálí, aby pak mohli prohlašovat jak, že to drsní, zkušení a ostřílení jezdci jsou.  Na konkrétní reportáže a závěry, které často nejsou ve shodě s těmi našimi pak tedy nahlížejte optikou toho, kdo je píše a jaké jsou jeho zkušenosti se stroji recenzovaného typu či s ježděním obecně. Vždy pak také doporučujeme vybraný stroj si sami v případě zájmu vyzkoušejte ( každý prodejce vám jistě zajistí předváděcí jízdu) a zkušenosti čerpejte od lidí, kteří vybraný stroj dlouhodobě provozují. My se i nadále budeme snažit udržet určitou úroveň a kvalitu námi poskytovaných informací, byť jde tak jako vždy o informace subjektivní. Vždy se snažíme zveřejňovat fakta, za kterými si stojíme a nikdy nebudeme stroje posuzovat z pohledu toho, kdo je vyrábí, dováží atp..  Způsob jakým stroje užíváme a testujeme je patrný z našich deníků a recenzí tudíž si každý může učinit závěr o objektivitě uváděných skutečností. Nakonec je v poslední době vidět určitý posun ve stylu, kterým jsou recenze na ostatních „profesionálních serverech či médiích“ (profesionální rozuměno financovaný třetí stranou) zpracovávány a je pro nás příznivým zjištěním, že jako amatéři dokážeme udávat směr k lepšímu.

Text: Vojtěch Lysenko
Foto: Atv-expedice.cz, Journeyman.cz

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>