SMC Gladiátor 720 Sport – Oťukávání

Na tenhle okamžik jsme se dlouho těšili a teď konečně nastal. Dostala se nám do ruky sportovní varianta čtyřkolky SMC Jumbo 720, kterou jsme jako první dlouhodobě testovali pro náš web. Zatím to bylo jen takové krátké oťukávání na jednodenním výletě a trati ale přesto na nás čtyřkolka udělala takový dojem, že musíme zhmotnit pár řádků :).

SMC Gladiátor Sport  SMC Gladiátor Sport  SMC Gladiátor Sport

Nejprve něco obecně o čtyřkolce:
Jak jsem uvedl v úvodu tato čtyřkolka konstrukčně vychází z již lety prověřeného stroje SMC Jumbo 720. Stroj je tedy poháněn stejným motorem o objemu 675 cm3 a výkonu 51 koní s 57 Nm kroutícího momentu. Motor čtyřkolky sází na ověřené japonské komponenty (píst – R.W, pístní kroužky – Riken, spojka – Fuji, ložiska – KOYO a NTN,  karburator – Mikuni, řemen varia – Bando, starter – Shihlin, generator – Shihlin atd.) a o jeho spolehlivosti a výkonu není pochyb, sami jsme jej ověřili v dlouhodobém testu přičemž testovaný stroj byl po roce trápení na expedičních cestách přestavěn na silniční speciál (mohli jste vidět na výstavě motocykl 2014) a nyní najíždí tisíce kilometrů po silnici. No a aby toho nebylo málo, tak se Jumbo s tímto motorem  s železnou pravidelností objevuje i na stupních vítězů v závodech Cross country či offroad maratonu, kde nakládá i dvouválcovým, tedy silnějším mašinám. Převodovka je také stejná. Odpružení pak dovozce nabízí ve dvou variantách a to „Standard“, ve které je odpružení pomocí čtveřice  dvojitých A ramen a kvalitních tlumičů s plynulým nastavením tuhosti a „Deluxe“, kde je čtyřkolka osazena špičkovými plně stavitelnými nitrogenovými tlumiči, které svou kvalitu ukazují hlavně při ostřejších jízdách v terénu a při trialových jízdách.

Motor stejný, převodovka stejná a vy se určitě ptáte, kde je změna tedy co činí ze čtyřkolky řekněme „rekreačně / pracovní“ toho „sporta“ a odpověď zní odlehčení. Čtyřkolka si zachovala svoji účelnost  (bylo zachováno 4×4) ale výrobce odlehčil veškeré nosiče a rámy. Zároveň je čtyřkolka „přeplastovaná“ na dravý sportovní vzhled, který ještě umocňují nové světlomety projektorového typu.

SMC Gladiátor Sport  SMC Gladiátor Sport  SMC Gladiátor Sport

Naše pocity z jízdy a hodnocení:
Hned jak jsem na čtyřkolku sedl a poprvé vzal za plyn, tak jsem pocítil ten „hlavní a nesmazatelný dojem“ z celého dne, a to tu opravdu zábavnou hravost a ovladatelnost stroje. Tak jak jsem po usednutí na X8mičku pocítil neodolatelnou chuť natáhnout to někam do širých dálav (ale dojem z těžkosti a mírné nemotornosti stroje nevymizel), tak jsem s tímto strojem po ujetí pár metrů začal koukat, kde se dá sjet z cesty do nějakého trialu a extrému :D. Tahle čtyřkolka si o to totiž úplně říká. Po pár hodinách blbnutí v lomu jsem s ladnou lehkostí vyjížděl výjezdy, na které bych s větším a těžším strojem ani nepomýšlel o tempu, driftech a všem ostatním snad ani nemluvím. Tahle čtyřkolka je zhmotněná zábava a to bratru za rozumný peníz (to uvádím pro ty co by chtěli nějaké srovnání s o řád dražším CanAm Renegade).

10380964_810737168951327_6970931921979935772_nOdlehčení stroje je skutečně znát a řízení, které jsem už na Jumbo 720 považoval za výborné je teď opravdu parádní a to bez posilovače a jiné elektroniky, která v náročnějších podmínkách hrozí poškozením. Řízení je lehké a reaguje velmi přesně. Při těžším trialu v kamení atp. není žádný problém čtyřkolku vodit a naopak ve vyšších rychlostech drží pěkně stopu a nehrozí, že vám nějaká nerovnost či kámen nechtěně zatočí. Podvozek hodnotím také dobře čtyřkolka je stabilní ani při svižné jízdě driftem do zatáček nemá tendenci se převracet a nějaké boční náklony jsou bez problémů. Protože jsme testovali čtyřkolku předváděcí, nebylo nastavení podvozku pro mně a mojí „muší váhu“ ideální, ale to je věcí nastavení (sám bych pak určitě zvolil variantu s nitrogeny, jelikož tenhle stroj nebudete „lechtat“ někde na cestě). Co se projevu motoru týká, tak bych řekl (i když to neumím racionálně vysvětlit), že má variátor lepší dynamiku, než na klasickém Jumbu 720, které jsem testoval v minulosti. Tam byl nástup výkonu, respektive jeho přenos variátorem v rozjezdu takový vláčnější ale (možná díky odlehčení) tahle čtyřkolka jde “za plynem“ daleko lépe a to už od prvního okamžiku. Jediná taková ta drobnost, která se v rámci testu objevila a už jsem na ní zapomněl je vypadávání sedačky :D. Drobnost, která provázela i staré Jumbo tedy stav, kdy v nějakém výjezdu či křížení sedačka „vycvakne“ a začne vám klouzat pod zadkem. To se dá jednoduše vyřešit ale uvádím pro pořádek.

SMC Gladiátor Sport  SMC Gladiátor Sport  SMC Gladiátor Sport

Nakonec, před časem jsem dospěl k závěru, že mně ježdění v ČR už moc nebaví všude někdo nadává, někdo závidí a škodí a na trati je to nuda. Tahle čtyřkolka mně to poslední uvedené zcela vyvrátila. Umím si představit mít tenhle stroj v garáži a víkend trávit čistě na trati :D. A kdo ví ? Možná i změřit síly v nějakém závodě. Moc povedené a tedy v duchu moderní doby můj zabahněný palec nahoru.

.
Text: Vojtěch Lysenko
Foto: Vojtěch Lysenko

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>