Journeyman Gladiátor X8 – dlouhodobý test

Jako každým rokem jsme díky neutuchající ochotě partnerské firmy Journeyman.cz zařadili do náročného dlouhodobého testu stroj z aktuální nabídky této firmy. Už jsme pro Vás testovali jejich SMC Jumbo 720R nebo SBS Gladiator Z6 EFI EX, no a letos jsme zamířili do kategorie plnohodnotných pracovních strojů a do testu zařadili čtyřkolku Gladiátor X8 EFI Elka Edition. Stroj jsme převzali na počátku dubna a hned jsme s ním absolvovali několik tuzemských akcí a expedičních cest, zejména „Týden v terénu (Banát 2014)“, „Expedice Tarcu 2014„, „Přes hřebeny karpat 2014„. Na stroji máme aktuálně najeto přes 3000 km a tak dozrál čas na první hrubé shrnutí našich dosavadních zkušeností. Jistě si říkáte, že článků a recenzí bylo k tomuto stroji napsáno spoustu, věřím ale, že náš unikátní způsob testování přináší zcela jiný úhel pohledu jelikož je něco jiného stroj vyzkoušet v rámci jednoho odpoledne někde na trati či na víkendovém výletu a nebo jej rok používat takříkajíc naplno (zde již zcela mizí nějaký prostor pro skryté vady či nedostatky, které se za jedno odpoledne neprojeví). Nuže tedy k vlastním závěrům….

X8  X8  X8

OBECNĚ O ČTYŘKOLCE:
Gladiátor X8 EFI řadíme do segmentu plnohodnotných pracovních čtyřkolek. Vlastní rozdělování čtyřkolek do „kategorií“ není nikde přesně popsáno a proto se dost často setkáte s tím, že přízvisko „pracovní čtyřkolka“ dostávají i stroje, se kterými si těžkou práci (tahání vozíku, připojení radlice na sníh, zapojení sekačky a dalšího příslušenství) lze představit jen velmi těžce. Jakmile se ale blíže seznámíte s Gladiátorem X8 EFI a jeho parametry zjistíte, že tenhle těžký masivní a patřičně silný stroj je k práci opravdu stvořen. Čtyřkolka se vyrábí pouze v dlouhé verzi (délka 2320 mm, šířka 1180 mm, rozvor 1480 mm), která váží 387 kg. V otevřené verzi disponuje stroj s dvouválcovým motorem o objemu 800 cm3 výkonem 46 kW(63k)/6700 ot./min.

Hned v úvodu jsme velmi ocenili variabilitu dvoumístného provedení. Ke čtyřkolce totiž dostanete jak výborně realizovanou praktickou sedačku pro spolujezdce, tak i neméně praktický zadní boxík, který můžete v případě „sólo“ užívání čtyřkolky umístit právě místo sedačky pro spolujezdce. K tomuto boxíku zároveň obdržíte další dva plastové boxy, které se dají umístit na nášlapy spolujezdce. Snadná montáž / demontáž znamená, že kdykoliv se rozhodnete pro nějaký výlet se spolujezdcem tak během pár minut čtyřkolku přestrojíte na dvoumístnou verzi. V případě „sólo“ užití pak jistě oceníte doplňkové úložné prostory. Se strojem jsme mimo jiné vyrazili i na 14 dní „natěžko“ a šikovně řešený zadní boxík místo sedačky spolujezdce nám umožnil poměrně jednoduše naložit veškerý materiál a proviant potřebný pro tak dlouhou cestu (20l benzínu, stan, spací pytel atd.). Šikovné boxíky na nášlapech potom ideálně slouží pro veškerý materiál, který potřebujete mít takříkajíc „po ruce“. Jedinou drobnost, kterou by jsme zde čínskému výrobci vytknuli, jsou nevyužité otvory ve dně těchto boxíků, kterými v případě brodění a mokra do boxů teče (zalepení otvorů ale neznamená žádný problém a zvládne ho každý „kutil amatér“).

X8  X8  X8  X8

MOTOR A PŘEVODOVKA:
Čtyřkolku, jak už je výše uvedeno pohání 4-taktní (chlazený vodou a nezávislým olejovým okruhem), 8-ventilový dvouválec, SOHC o výkonu 46 kW(63k)/6700 ot./min. s točivým momentem 72 Nm/6000 ot./min s elektronickým vstřikováním paliva Delphi EFI (USA) – (systém výplachu spalin BARRICADE ). Výkon je přenášen pomocí CVT – variátoru a čtyřkolka má uzamykatelný přední diferenciál / převody P/R/N/H/L (parkovací/zpětný chod/neutrál/rychle vpřed/terénní redukce). Když jsme se se strojem zhruba před dvěma lety seznamovali vyčítali jsme mu příliš „strmý“ chcete-li „okamžitý“ záběr, což přinášelo „cuknutí“ v okamžiku rozjezdu. Dovozce ale ve spolupráci s výrobcem zapracoval na úpravě řídící jednotky a nyní je tento problém vyřešen. Rozjezdy jsou plynulé a výkon stopá pěkně dynamicky. V terénu má stroj výkonu vyloženě na rozdávání. V bahenních brodech jsem byl kolikrát velmi překvapen, že nebylo třeba ani připínat přední náhon. V trialovějších pasážích je naopak přiřazení předku vhodné, protože silný motor žene zadní nápravu až do prokluzu („hrabání“) a připnutí předního náhonu tak výkon rozloží výrazně efektivněji. Výjezdy jsou vyloženě zábava, kombinace dlouhého stabilního stroje a výkonného motoru činí řadu i sypkých výjezdů hračkou. Při přesunech po silnici motor vyžene čtyřkolku bohatě přes 100 km/h, takže odpadají nebezpečné situace způsobené dlouhým předjížděním apod. Motor tedy jednoznačně bez výhrady chválíme. K řazení a převodovce máme jednu výhradu a to k poloze „P“ parkovací brzdě. Čtyřkolka nemá žádnou jinou možnost bržděného stání (klasická zarážka na brzdové páčce) tudíž pokud potřebujete stroj zastavit tak, aby se nerozjel musíte zařadit „P“. Pokud tak učiníte v kopci (což je z principu funkce brzdy vždy) pak se stupeň v ozubení „zatáhne“ a následně jde velmi obtížně vyřadit (zpravidla je třeba stroj potlačit, aby se tah na ozubení uvolnil). Další již vyloženě drobnost je poměrně dlouhý a tuhý chod „palce“ na ovládání dávkování plynu. Při celodenní jízdě na expedicích se prvotní tuhost pružiny projevila až křečí do ruky řidiče nicméně je třeba podotknout, že vlivem delšího užívání pružina povolila a ovládání je již komfortnější (a nebo posílil palec řidiče to nedokáži objektivně zhodnotit).

ŘÍZENÍ A PODVOZEK:
Testovaná verze čtyřkolky nemá posilovač řízení, ale do nabídky dovozce již byl stroj s posilovačem zařazen (více zde). Na silnici je řízení čtyřkolky i bez posilovače hračkou, pouze jsme zaznamenali menší „rejd“, který v kombinaci s dlouhým strojem znamená, že se občas budete otáčet „na dvakrát“. Při vedení v členitém terénu (mezi stromy atp.) jde stroj vodit také velmi pěkně, pouze ve sjezdech a při jízdě v trialových pasážích (vyjeté koleje, kamení) vyžaduje řízení větší sílu (udržet řidítka, aby vám je kolej či kámen netrhal z ruky), což je ale stejné pro všechny větší a těžší stroje bez posilovače. Srovám li řízení například s TGB Blade 550, pak bych řekl, že se správně nahuštěnými pneu lze X8 ovládat lépe. Pro rekreační užití (výlety tu polní cesta tu silnice) tedy není posilovače třeba, pokud se chcete pouštět do velmi náročného terénu pak bychom doporučili sáhnout po variantě s posilovačem.

Podvozek námi testovaného stroje je vybaven kanadskými tlumiči ELKA Stage 1. a tak jsme byli velmi zvědaví zda bude tenhle rozdíl v podvozku znát. A skutečně. Oproti základní verzi čtyřkolka výrazně lépe kopíruje terén a hladí nerovnosti. Zcela odpadly situace, kdy jsem si na základní verzi stroje díky dlouhým nohám a tuhému podvozku okopával koleno o kryt řadící páky. Po prvním svezení jsem si říkal zda tohle příjemné vedení stroje v terénu nebude na úkor přílišné „měkkosti“ tlumičů a zda nebudu v bočních náklonech vratký a byl jsem ale mile překvapen. Boční náklony a křížení zvládá stroj skvěle a vynikající tlumiče jsou velmi tolerantní i k chybám řidiče. Jelikož jsem na čtyřkolku přesedal po roce užívání SBS několikrát jsem ve vyšší rychlosti něco špatně vyhodnotil a byl „úzký“ či jsem špatně odhadl hloubku louže. Tlumiče mně vždycky podržely (v jedom okamžiku i zabránily nedobrovolnému výstupu přes řidítka když jsem neodhadl hloubku louže).

X8  X8  X8

BRZDY:
Čtyřkolka je vybavena jak vpředu tak vzadu hydraulickou kotoučovou brzdou a zároveň bezúdržbovým CVT variátorem (řemen Mitsuboshi – Japan) s funkcí brždění motorem. Stroj brzdí motorem skutečně výborně, takže v terénu na vlastní brzdy zas až tak často nedojde. Vlastní brždění a účinnost brzd je pak velmi dobrá. Na silnici pokud dojde na brždění z vyšší rychlosti dojdete k závěru, že by brzdy mohly být účinnější, zde je však třeba přihlédnout k tomu, že jde o terréní stroj, kde se předpokádá rozložení brždění mezi motorovou brzdou a brzdou ovládanou řidičem. Pokud tedy na silnici brzdíte z vyšších rychlostí je třeba počítat spíše s fyzikou (váha stroje vs. rychlost).

PORUCHY:
Dá se říci, že jsme po pročtení některých fór a vyslechnutí klasických „povídaček“ byli velmi zvědaví jak si stroj povede a zda nás jak se říká „někde nenechá“. O to větší je naše překvapení, když jsme absolvovali tři expedice a na stroji jsme neřešili víceméně nic. Troufám si říci, že tím svojí spolehlivostí předčil nejen naše očekávání ale i některé stroje, které jsme testovali v minulosti, kde se tu a tam nějaká závada prostě objevila. Abychom byli poctiví pak je třeba uvést, že nás od prvního momentu zlobí špatný kontakt u přístrojovky, která občas zablbne a neukazuje přesně rychlost a stav km. Na novém stroji byla také vyměněna svíčka (pravděpodobně vadná už z výroby). Kromě uvedeného jsme ale za celou dobu užívání nezaznamenali žádný problém.

ZÁVĚR:
Tolik tedy shrnutí našich dosavadních poznatků. Pokud se ptáte na naše doporučení pak bychom tento stroj určitě doporučili každému, kdo hledá čtyřkolku nejen na zábavu ale i na těžší práci. Pokud stroj podrobíme „oku cestovatele“, pak se nám velmi líbí výše popsaná variabilita a všem, kteří na svých cestách hledají poznání, tudíž lehčí, místy i těžký terén v kombinaci se silnicí a plně naloženým strojem bychom jej také bez výhrad doporučili. Těm ostatním, co hledají více adrenalinu, svižnější vedení stroje v opravdu náročném terénu (trialové pasáže, sportovní styl jízdy) bychom pak z nabídky tohoto prodejce doporučili nějaký stroj lehčí a menší, například již zmíněné SMC Jumbo, které se nově vyrábí ve verzi EFI ale získalo i sportovní verzi, kterou pro Vás brzy otestujeme. Máte li dotazy k námi testovanému stroji či pokud by jste si jej chtěli přímo vyzkoušet pak se na nás neváhejte obrátit.

Text: Vojtěch Lysenko
Foto: Vojtěch Lysenko

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>